Atelier meşteşugăresc

Motivarea afacerii
Mediul rural deţine valori şi tradiţii locale, care pot căpăta o valoare economică de piaţă. Dacă altădată “meşteşugarul tradiţional” reprezenta un pion central în ecuaţia oricărei economii locale (“tâmplarul”, “opincarul”, “olarul” “blănarul”, “ţesătorul” etc.), astăzi, el a pierdut acea legătură cu piaţa de desfacere, iar priceperea sa tinde să îşi piardă valoarea. Dezvoltările economice recente au lăsat meşterul popular “în urmă”, iar pentru a supravieţui, acesta trebuie să îşi adapteze tehnicile şi metodele la realităţile economice actuale.
Prezentarea afacerii
Un atelier meşteşugăresc are două activităţi principale: creaţia şi producţia, însă, pentru a vinde aceste creaţii este nevoie şi de multă promovare şi participarea la evenimente specifice acestei afaceri. Atelierul de meşteşuguri va crea pentru comunităţile din perimetrul luncii inferioare a râului Prut, oportunitatea de a revalorifica economic tradiţia meşteşugurilor. Astfel, această iniţiativă ia în considerare, pe de o parte valenţele culturale, în vederea reînvierii meseriilor tradiţionale care dau specific şi valoare spaţiului rural românesc, iar pe de altă parte valenţele economice, prin care aceste meserii poartă miza reducerii dependenţei familiilor rurale de agricultura de consum şi, totodată, miza câştigării de venituri suplimentare. Iar prin venituri suplimentare se creează, în mod direct, premisele pentru îmbunătăţirea condiţiilor de trai pentru comunităţile spaţiului rural.
Prezentarea serviciului/ produsului
Absenţa unor servicii orientate spre clienţi pe piaţa românească şi sufocarea acesteia cu produse generaliste constituie un răspuns la realizarea unei astfel de afaceri, alături de protejarea şi promovarea spaţiului rural analizat. Produsele de artizanat realizate în cadrul atelierului şi serviciile prestate vor fi orientate pe promovarea acestei zone şi a elementelor care îi conferă unicitate în cadrul pieţei. Atelierul propune spre vânzare obiecte personalizate, de la confecţionarea şi recondiţionarea costumelor populare, măşti pentru obiceiurile populare, producerea şi comercializarea uneltelor şi accesoriilor de pescuit, confecţionare şi comercializare de produse hand-made cu specific pescăresc, împletirea din stuf şi din derivate a articolelor şi accesoriilor pescăreşti, etc.
Piaţa
Precara dezvoltare economică a satelor şi absenţa unor structuri locale care să îndrume şi sprijine populaţia în identificarea unor soluţii reale şi sustenabile de diversificare a veniturilor sunt factori care frânează eforturile de dezvoltare ale comunităţilor rurale. Dezvoltarea comunităţilor rurale are o alternativă reală în meşteşugurile tradiţionale, iar valorile şi identitatea locală reprezintă bunuri publice care pot oferi oamenilor din mediul rural şansa unei vieţi mai bune. În industria turistică şi producţia de obiecte de artizanat este suficient spaţiu de dezvoltare, în special pe nişe, care în acest domeniu sunt extrem de numeroase.
Concurenţa
Există o concurenţă serioasă în domeniul meşteşugăresc, însă succesul afacerii este dat de ineditul şi calitatea produselor realizate, dar şi de modul de promovare a acestora. În industria românească a produselor de artizanat sunt vizibile două categorii de concurenţi, respectiv producători care distribuie în profil teritorial şi naţional şi producătorii locali. Produsele comercializate la nivel naţional de prima categorie de concurenţi au o calitate slabă din punct de vedere grafic, calitatea materialelor este îndoielnică, fără un design şi un concept coerent, având un scop pur comercial, în general, made în China. Cea de-a doua categorie de concurenţi sunt reprezentaţi de o masă de meşteşugari români care dezvoltă produse realizate manual, tradiţionale, specifice zonei de provenienţă. Calitatea obiectelor de artizanat variază în funcţie de priceperea fiecăruia, sunt produse „hand made”, realizate în serii mici şi nu sunt accesibile publicului larg.
Clienţi / segment de piaţă
Atelierul a fost conceput să ofere o alternativă profesională şi sprijin persoanelor casnice, şomerilor, celor care îşi căutau de lucru sau cei care practică agricultura în gospodărie pentru consumul propriu şi meşteşugarii. Sunt vizaţi, deopotrivă să desfăşoare diverse activităţi în cadrul atelierului, atât femeile, cât şi bărbaţii, tinerii şi cei mai în vârstă, pasionaţi de tradiţiile şi datinile locale, care prin creaţiilor lor vor promova direct valorile culturale ale comunităţilor locale. Distribuţia obiectelor de artizanat obţinute în atelier de artizanii populari va fi realizată în primul rând în cadrul standurilor de vânzare din incinta atelierului, la magazinele de artizanat din marile oraşe, librării, centre muzeale, hoteluri, pensiuni turistice sau în mediul online.
Cadrul legislativ
Obiectivul acestui atelier este o reprezentativitate mai bună pentru artizanii locali din mediul rural, astfel încât interesele lor să fie reunite şi prezentate într-un cadru legal adecvat. Totodată, asocierea lor oferă meşterilor facilitarea relaţiilor cu instituţii guvernamentale şi potenţiali parteneri, oferindu-le sprijinul juridic necesar dezvoltării micilor afaceri pe care le-au început, dar şi un acces sporit la anumite manifestări dedicate artei tradiţionale.
Sediu / punct de lucru
Atelierul de meşteşuguri populare, dotat cu instrumentele şi materia primă necesare, va fi amplasat în localitatea Folteşti şi va fi un punct de interes real pentru economiile rurale din spaţiul analizat, prin structura sa şi prin activităţile derulate.
Furnizori / parteneri
Afacerea va promova şi aplica în practică soluţii de formare şi dezvoltare profesională care pun în valoare resursele existente, identitatea şi tradiţia locală. În acelaşi timp,
sustenabilitatea afacerii va creşte şi prin implicarea actorilor sociali care deţin resursele potrivite pentru a influenţa şi sprijini procesul de dezvoltare rurală.
Personal
Atelierul de meşteşuguri susţine, în principal trecerea de la pasiune la o meserie rentabilă. Afacerea va crea, în fază incipientă, minim 9 locuri de muncă, iar persoanele respective vor avea contract de muncă individual pe perioadă nedeterminată, pentru ca odată cu extinderea activităţilor, numărul persoanelor ce vor putea fi atrase şi implicate într-o astfel de afacere va fi mărit.
Organizare, management
Activitatea de management a atelierului va şi gestionată de un administrator care va coordona activitatea de vânzări, activitatea de informare şi activitatea de marketing în vederea fidelizării clienţilor, a atragerii de noi clienţi şi creşterea volumului vânzărilor şi a cotei de piaţă.
Financiar
Estimările realizate de antreprenori privind încasările din serviciile prestate şi cheltuielile aferente acestora evidenţiază faptul că atelierul va fi capabil să se autosusţină, permiţând menţinerea locurilor de muncă propuse la demararea afacerii şi realizarea de proiecte şi acţiuni cu impact social pozitiv pentru economia rurală. De asemenea, statutul de IMM va conferi accesul acestei structuri la anumite surse de finanţare, fonduri structurale, ajutoare de stat etc.
Marketing
Cele mai optime soluţii de promovare a unei astfel de afaceri sunt: pentru promovarea şi creşterea vizibilităţii artizanilor în mediul online este necesară realizarea unui catalog virtual tuturor produselor de artizanat; iniţierea unei reţele de colaborare între artizani şi pensiuni rurale din regiune sau din ţară; organizarea şi participarea artizanilor locali la expoziţii şi târguri meşteşugăreşti; dezvoltarea uni website pentru prezentare şi comenzi; crearea unor noi pieţe de desfacere etc.